Graabrødregt. 22
3110 Tønsberg



Mob: 957 27 991
Org.nr. 875 645 412
post@ananda.no

Last ned fullstendig kursbrosjyre

Et lite yogaprogram

Her er noen øvelser du kan utføre på egen hånd. Det er godt å gjøre øvelsene på et tykt teppe på gulvet. Ha på deg løstsittende tøy som du kan bevege deg i. Det bør være noen timer siden du spiste et hovedmåltid.

Når du gjør øvelsene, hold munnen lukket og la kroppen puste gjennom nesen, både inn og ut. Lykke til.


 Død stille:


Ligg på ryggen, med føttene et stykke fra hverandre og armene litt ut fra kroppen, ha en pute under knærne om du trenger det, la hodet hvile midt på bakhodet. La kroppen ligge her noen minutter og opplev kroppen, stillingen den ligger i, at kroppen puster.

 Skulderrulling:


Sitt med ryggen rett eller stå oppreist. Sett fingertuppene på skuldrene. Før albuene ned, sammen foran brystet, samlet opp mot ansiktet, videre oppover, utover, nedover, sammen foran, rundt og rundt. Gjør øvelsen 5-10 ganger den ene veien, og gjenta bevegelsen den andre veien. La kroppen puste under øvelsen, kanskje kjenner du at pusten følger bevegelsen.


 Kvernen:


Sitt på baken med bena langt ut til sidene, fold hendene og hold dem et stykke over gulvet, hold armene strake gjennom øvelsen. Før hendene frem mot den ene foten, over mot den andre foten, ut til siden og len overkroppen litt bakover mens du fører hendene over lårene og ut til den andre siden, frem mot foten osv slik at hendene tegner en stor sirkel like over gulvet. Gjør øvelsen først 5-10 ganger den ene veien, og gjenta sirkelbevegelsen den andre veien.


 Haren:


Sitt på kne, la baken hvile på helene, med hendene på knærne. Pust inn mens du fører armene bak og tar tak om et håndledd bak på ryggen, pust ut mens du bøyer overkroppen frem og ned, så hodet synker ned mot gulvet, kanskje pannen kan hvile mot gulvet. La kroppen ligge i stillingen en stund mens du puster normalt og lar din oppmerksomhet hvile ved magen. Til slutt på en innpust sitt opp, med ryggen rett og hodet oppreist, pust ut og legg hendene frem på knærne, bli sittende helt stille litt med øynene lukket og kjenn hele kroppen.


 


Utskriftsvennlig utgave

Klassisk yoga, yogakurs i Vestfold.
Ananda Yogasenter i Tønsberg tilbyr pilates, yoga for gravide, babymassasje, yoga med avspenning og meditasjon.